Luchthaven Charleroi (Brussels South, Charleroi Airport) heeft het zwaar. Al een aantal jaar zorgen subsidies ervoor dat de cijfers niet in het rood duiken.
Het begon toen Ryanair bekendmaakte ook vanaf het vliegveld van Zaventem te gaan vliegen. Charleroi zou hierdoor passagiers verliezen, vooral omdat het grootste gedeelte van de vluchten, ruim 80%, door Ryanair worden uitgevoerd. Brussels South vermoedde eerst dat er ruim een miljoen minder passagiers vervoerd zouden worden het jaar daarop. Die schade leek mee te vallen, slechts 350 duizend minder mensen besloten via Charleroi te vliegen.
Maar de situatie verbeterde niet. De Europese Commissie besliste dat Charleroi meer huur moest betalen aan de eigenaar van de luchthaveninfrastructuur. Deze verhoogde huur kwam uit op ongeveer 15 miljoen euro. Dit zorgde ervoor dat de winst daalde van 15 miljoen euro in 2013 naar amper 2 miljoen euro in 2014. De omzet daalde in de afgelopen jaren, waardoor telkens de subsidie ervoor zorgde dat het vliegveld geen verlies leed.
Het feit blijft dat het vliegveld te weinig blijft verdienen per passagier. Zo verdiende de luchthaven 1,72 euro per reiziger, dit was een paar cent minder dan het jaar ervoor. Weliswaar waren de inkomsten uit de pendelbussen en andere vervoersmiddelen gestegen, maar door de afnemende bezoekersaantallen zullen die positieve veranderingen ook snel teniet worden gedaan.
Door deze verliezen betaalde Brussels South geen dividend meer uit aan aandeelhouders, terwijl dat in de laatste jaren wel gedaan werd. Ook kon de bouw van een nieuwe terminal niet meer betaald worden. Wel zal er een nieuwe, kleinere, terminal gemaakt worden. Deze zal 9 miljoen bezoekers kunnen herbergen. De afgeblazen terminal had wel ruim 15 miljoen passagiers kunnen verwerken.