Is jouw Ryanair vlucht, Brussels Airlines vlucht of TUI vlucht vanaf Charleroi Airport vertraagd? Dan gelden er wat betreft compensatie standaard regels. Als jouw vlucht een uur vertraagd is wordt er niets gedaan. Echter wel als jouw de vergoeding vertraging vliegtuig bijvoorbeeld 3 uur is! Check jouw vlucht op bijvoorbeeld Airhelp en ontvang tot wel 600 euro compensatie! Dat is snel verdiend!
Wel of geen recht op compensatie?
Het mooie van het inschakelen van een gespecialiseerd bedrijf zoals bijvoorbeeld Airhelp is dat er geen kosten zijn zodra er geen geld kan worden geclaimd. Je betaalt alleen als er succes is. Zo loop je nooit een financieel risico. Toch is het niet zo makkelijk als het soms lijkt. Zo ligt het aan de afstand en aan de vertraging bij aankomst op bestemming. Een vertraging van meer dan 3 uur voor een bestemming buiten de Europese Unie met een afstand van meer dan 3500 kilometer levert bijvoorbeeld 600 euro op. Maar ben je 3,5 uur te laat vertrokken en is er meewind waardoor je 2 uur en 50 minuten later aankomt op jouw bestemming? Dan heb je geen recht op compensatie.
Afstand naar jouw bestemming
Ook op 1500km zit zo’n grens qua hoogte van de compensatie. Van Charleroi naar bijvoorbeeld Málaga in zuid-Spanje is bijna 1700km. Is jouw Charleroi – Málaga vlucht meer dan 3 uur vertraagd bij aankomst? Dan heb je recht op 400 euro. Charleroi – Barcelona is bijvoorbeeld 1036 kilometer, dan heb je recht op 250 euro. Zo zie je dat de afstand echt een factor is in hoogte van de vergoeding.
De reden van de vertraging
Een laatste factor is de reden van de vertraging. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er een staking is. Dan kan de luchtvaartmaatschappij zich beroepen op onvoorziene omstandigheden en dan hoeft er geen compensatie te worden uitbetaald. Wel moet de maatschappij jou de eerstvolgende vlucht aanbieden, gratis. Die kun je weigeren waardoor je het geld van het ticket terug kan krijgen. Maar belangrijk is om uit te zoeken wie er staakt. Is dit de afhandelaar, is het een staking van de luchtverkeersleiding of een andere externe factor? Dan heb je geen recht op compensatie. Is dit echter het eigen personeel, dan is er wel een vergoeding voor de vertraging. Dit omdat het tevreden van het eigen personeel door de rechter wordt gezien als niet-onvoorzien. Zo wordt ook slecht weer ook gezien als een buitengewone omstandigheid. Een technisch probleem ligt weer aan de aard van het technische probleem. Sabotage of een fabricagefout is onvoorzien. Een ander technisch probleem kan wel weer een overmachtssituatie opleveren.
Airhelp kan de uitkomst zijn
Zo zie je maar, het hoeft geen zwart-wit situatie te zijn. Daarom is het goed om een organisatie zoals AirHelp in te schakelen. Zij hebben ervaring met deze situaties en hebben ook zelf baat bij een succesvolle claim.